Zoeken

Optimalisatietips om conversie op uw website te meten

tips-voor-meer-conversie
Image source - Pexels.com

Inhoudsopgave

Een gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke ervaring op uw website creëren is belangrijk, maar hoe weet u hoe goed uw website aan zijn doel beantwoordt? Er zijn veel factoren die een goede website maken – van inhoud en afbeeldingen tot lay-out en navigatie. Waar we hier specifiek naar kijken is het optimaliseren van de site voor conversies. Er zijn verschillende manieren om uw site te optimaliseren voor conversie, zoals het verwijderen van afleidingen, het vereenvoudigen van hovers en het aanbieden van voldoende inhoud in een verteerbaar formaat. Elk van deze tips zal u helpen uw bezoekers beter van dienst te zijn en de conversie te verhogen.

Zorg ervoor dat uw oproep tot actie duidelijk en gemakkelijk te vinden is.

De eerste en belangrijkste conversie-optimaliseringstip is ervoor te zorgen dat uw oproep tot actie duidelijk en gemakkelijk te vinden is. Uw CTA is de knop, link of andere actie waarmee uw bezoeker krijgt waarvoor hij is gekomen. Een duidelijke CTA maakt het uw bezoeker zo gemakkelijk mogelijk om te krijgen waarvoor hij kwam – of het nu gaat om het inschrijven op een mailinglijst, het doen van een aankoop, het downloaden van een bron of wat voor actie dan ook. Een duidelijke CTA is een CTA die de juiste grammatica en taal gebruikt, zich onderscheidt van de rest van de inhoud op uw pagina en gemakkelijk te vinden is op de pagina. Uw CTA moet goed zichtbaar en prominent op uw webpagina staan. Als hij opgaat in de rest van het ontwerp en nauwelijks zichtbaar is, zal hij geen actie uitlokken.

Gebruik een contrasterende kleur voor uw knop en achtergrond

Elke design- of marketingexpert zal u vertellen dat contrast essentieel is bij elke vorm van marketing. Als uw CTA-knop blauw is en de rest van uw pagina geel, zult u niet veel kliks krijgen. Inzicht in de kleurenleer is niet alleen belangrijk om uw conversiepercentages te verbeteren, maar ook om de beste ontwerpbeslissingen te nemen. Begin met de basis: kies een kleur voor uw knop en achtergrond die sterk van elkaar verschillen. Als u zich wilt uitleven, kunt u een hulpmiddel gebruiken zoals het Adobe Kleurenwiel, of u kunt kiezen uit een van de vele kleurenpaletgeneratoren die er zijn. Je CTA-kleur moet zich zowel onderscheiden van de rest van je pagina als met elkaar versmelten (meer daarover hieronder).

Voeg sociaal bewijs toe – laat zien hoeveel mensen uw site al hebben bezocht/gekocht

Sociaal bewijs is een marketingterm die verwijst naar bewijs of gegevens die aantonen hoe populair of geaccepteerd een product of idee is, wat vervolgens anderen aanmoedigt om dit voorbeeld te volgen. Social proof is niet alleen van toepassing op het internet; het wordt al eeuwenlang gebruikt in marketing en reclame. U kunt sociaal bewijs gebruiken om te laten zien hoeveel mensen uw site hebben bezocht, een aankoop hebben gedaan of een actie hebben ondernomen die u probeert te stimuleren. Er zijn een paar manieren waarop u dit op uw website kunt doen: – Neem een lijst met testimonials op – Of het nu schriftelijke of videotestimonials zijn, een lijst met testimonials is een geweldige manier om sociaal bewijs te tonen. Zorg er indien mogelijk voor dat ze authentiek zijn en niet gefabriceerd. Er is een dunne lijn tussen jezelf goed doen voorkomen en reviews vervalsen. – Laat zien hoeveel mensen je site hebben bezocht – Als je een blog hebt, kun je laten zien hoeveel mensen je site hebben bezocht door een widget toe te voegen, zoals die van WordPress. U kunt ook Google Analytics gebruiken om te zien hoeveel mensen uw site hebben bezocht. U kunt ook laten zien hoeveel mensen uw site hebben bezocht met behulp van Google Search Console. – Laat zien hoeveel mensen bij u hebben gekocht – Als u een e-commercewinkel hebt, kunt u laten zien hoeveel mensen bij u hebben gekocht door een widget aan uw website toe te voegen. Dit is een geweldige manier om sociaal bewijs te tonen zonder te koop te zijn.

Maak de pagina niet te vol met te veel tekst of afbeeldingen.

De algemene vuistregel is om de inhoud van uw pagina te beperken tot ongeveer 500 woorden, met een ideaal bereik tussen 300 en 400 woorden. Als u meer woorden gebruikt, loopt u het risico uw publiek te vervreemden en te koop te worden. U wilt uw bezoekers genoeg informatie geven om over uw product of dienst te leren, maar niet zoveel dat ze zich vervelen en de pagina verlaten. Er zijn een paar manieren om een overvolle pagina te vermijden: – Beperk het aantal afbeeldingen dat u op de pagina gebruikt – U wilt dat de afbeeldingen die u wel op de pagina gebruikt relevant en nuttig zijn, maar u wilt niet overdrijven. Beperk het aantal afbeeldingen tot 3 of minder. – Beperk het aantal links dat u aan de pagina toevoegt – Links naar andere pagina’s op uw site, zoals een “over ons”-pagina of een “blog”-pagina, zijn geweldig, maar ga niet te ver. Probeer het bij maximaal 3 links te houden. – Beperk het aantal oproepen tot actie op de pagina – Te veel knoppen “koop nu” of “schrijf u nu in” verwarren uw bezoekers en leiden ertoe dat ze niet meer willen. Beperk uw oproepen tot actie tot maximaal 1 of 2, en zorg ervoor dat ze duidelijk en opvallend zijn.

Toon productbeschikbaarheid (en waar te koop)

Dit is een van de gemakkelijkste manieren om uw conversie te verhogen. U wilt dat uw klanten kunnen kopen wat ze willen, wanneer ze willen, maar u wilt ze niet frustreren door niet op voorraad te hebben wat ze willen. Om dit te voorkomen, kunt u de beschikbaarheid van producten op uw website tonen door de producten te vermelden die momenteel beschikbaar zijn en waar mensen ze kunnen kopen. Zo stelt u uw klanten gerust en zorgt u ervoor dat ze uw site niet verlaten omdat ze niet kunnen kopen wat ze willen. U kunt de beschikbaarheid van producten gemakkelijk tonen door een widget aan uw site toe te voegen die de producten toont die beschikbaar zijn voor aankoop.

Probeer een A/B-test uit te voeren op uw CTA.

Bij A/B-tests, ook wel splittesten genoemd, test u een element van uw website tegen een ander element, zoals twee verschillende oproepen tot actie, en meet u vervolgens welke beter presteert. A/B-testen is een geweldige manier om te zien wat beter presteert en uw website te optimaliseren voor betere conversies. Als u bijvoorbeeld twee verschillende CTA-knoppen wilt testen, kunt u een tool zoals Optimizely gebruiken, waarmee u twee opties tegen elkaar kunt testen. Kijk welke CTA beter presteert en implementeer vervolgens de winnende knop op uw site. U kunt ook de lay-out van uw webpagina, het lettertype en de lettergrootte, de gebruikte afbeeldingen en nog veel meer testen. Kortom, elk element waarvan u denkt dat het uw conversiepercentages in de weg staat, kunt u vergelijken met een controle-element om te zien welk element beter presteert.

Samenvatting

Het doel van conversieoptimalisatie is het uw bezoekers zo gemakkelijk mogelijk te maken om actie te ondernemen. Er zijn veel factoren die een goede website maken – van inhoud en afbeeldingen tot lay-out en navigatie. Er zijn veel manieren om uw site te optimaliseren voor conversies: verwijder afleidingen, vereenvoudig hovers en bied voldoende inhoud in een verteerbaar formaat. Elk van deze tips zal u helpen uw bezoekers beter van dienst te zijn en de conversies te verhogen.

Gerelateerde blogs

Je hebt misschien ook interesse in:

De grootste tech bedrijven van Nederland

De afgelopen jaren is Nederland uitgegroeid tot een land dat steeds meer technologiebedrijven aantrekt. In dit artikel zullen we de grootste tech bedrijven van Nederland

Dagelijks nieuws direct in je mailbox.